Toril Karstad

Kreativ og begrepsbasert skriftspråklæring

Innledning

Velkommen til nettressursen til fagboka Kreativ og begrepsbasert skriftspråklæring!

Som angitt i boka er det opprettet en nettressurs med tilgangskode i fagboka. Ved hjelp av koden kan leseren få tilgang til supplerende informasjon angående temaer i ulike kapitler. Her fins dessuten materiell hentet fra Fokus – språklydsanger med oppgaver. Det kan være hele samlingen, for eksempel med de 100 språklydversene på norsk og engelsk, eller det kan være eksempelsamlinger som er hentet fra noen hefter i Fokus. Det er to hensikter med dette:

1. Man forstår bokas temaer bedre når man befatter seg med læremidler, sanger og artikler

Når man leser om artikulatoriske eller staverelaterte mønstre i ord, om markering av stumme og vikarierende bokstaver eller om systematisk begrepsundervisning, kan det være tungt stoff når det bare blir ord i løpende tekst. Hvis man isteden får se og høre eksempler på disse fenomenene, blir det lettere å sette seg inn i det. For eksempel kan man lytte til språklydsangene og oppdage mønstre gjennom det. Det fins også en veiledning om hvordan man underviser om bokstavenes lyder og form. Henter man dette dokumentet, kan man ta for seg lyd for lyd og gjøre de øvelsene som er beregnet på elevene. Eller man kan lytte til sangene i Fokus B – bokstavløse språklyder samtidig med at man studerer språklydhus og talesymboler. Det fins også dokumenter med alle de illustrerte språklydversene med tilhørende talesymboler. En liten oppgave i Word til manipulering av talesymbolkort fins også. Og talesymbolrebuser fins som oppgaver til Fokus A og i talesymboltesten. Her er det fasiter, også, så man kan prøve ut systemet og rette seg selv. Vil man sette seg inn i markeringssystemet i Fokus-tekstene, kan man lese de to eksempelheftene fra Fokus A. På denne måten får man tilegnet seg teorien via en aktiv form for selvstudium. Materiellet egner seg også til bruk i studiegrupper.

Vil man gå enda grundigere til verks, kan man studere en fem siders Oversikt over språklydenes skrivemåter. Oversikten tar for seg så godt som alle stavemåter relatert til hver språklyd – i henhold til østlandsuttale, med masse konkrete eksempler på ord. Man kan dessuten studere Systematisk observasjon av lese- og staveatferd. Hvert ord i testene er her ordnet i henhold til det mønsteret de tester. Vil man sette seg inn i regler relatert til dobbel konsonant, kan man studere skjemaet med oversikt over dette. Og man kan se gjennom eksemplene på oppgavetyper om disse fenomenene hentet fra Fokus F.

Vil man sette seg bedre inn i systematisk begrepsundervisning, fins det mange dokumenter å ta av: Man kan finne begrepsøvingsheftet eller kartleggingsprøven mht. begreper. Ved å gå gjennom stoffet der får man en god oversikt – gjennom egenerfaring – over de begrepene det er snakk om. Eller man kan lese rapporten om BU i førskolepedagogikken eller studentoppgaven om et lite forskningsprosjekt angående BU i matematikken. Likedan kan man lytte til og synge begrepsversene av forskjellige slag. Når man bruker mange sanser og læringskanaler, blir kunnskapene befestet, og en gjør kunnskapen til sin egen.

2. Materiellet ligger her til gratis nedlastning, slik at man kan undervise egne elever via dette.

Denne nettressursen er på langt nær en fullstendig materiellsamling. Fokus – språklydsanger med oppgaver er et omfattende materiell. Dette er i skrivende stund (november 2020) under revisjon, slik at vi blant annet får fargeillustrasjoner der det før var svart-hvite bilder eller ingen illustrasjoner. Det skal dessuten lages oppgaver til de 25 språklydversene i Fokus engelsk, og det skal publiseres en innholdsrik veiledning om engelskopplæring, bygd på mange av de samme temaene som i fagboka. Dette skal etter planen være klart ved årsskiftet og blir å finne på nettressursen her, under temaet Mer om Fokus.

I framtida vil man kunne finne store deler av materiellet i Fokus norsk, inkludert nettbaserte PC-pusleoppgaver, på hjemmesida ViaVers: https://viavers.no/

På ViaVers ligger appen Fokus symbolpusling, som er et alternativ til bokstav- og bokstavgruppekort og talesymbolkort, slik de ble benyttet gjennom femårige innovasjons- og forskningsprosjekter i hele klasser (Karstad, 2011: http://hdl.handle.net/11250/132710).

ViaVers er det under koronapandemien lagt ut mange språklydvers med tekst, bilde og lydfil, direkte tilgjengelig for elever og lærere – med tanke på fjernundervisning. Alle språklydversene på norsk og engelsk vil i løpet av 2021 bli publisert på samme måte. Noen tok i bruk denne ressursen våren 2020 og har fortsatt med dette i klasserommet gjennom høsten 2020. En begeistret lærer forteller at tredjeklassen er gira på sangene, og at bruken av ViaVers fenger umotiverte elever.

I løpet av 2021 regner en med at alt materiellet i Fokus norsk skal være ferdig revidert og lagt ut for nedlastning på ViaVers via tilgangskoden i fagboka Kreativ og begrepsbasert skriftspråklæring.

ViaVers vil også etter hvert omhandle andre temaer der vers har betydning – for eksempel i demensbehandling. Der vil det dessuten være mulig å følge med på blogginnlegg innenfor ulike temaer, fortrinnsvis knyttet til bruk av vers. Lesere som har erfaringer med bruk av sanger i undervisningen eller eldreomsorgen, blir også oppfordret til å bidra med egne erfaringer. Og dersom noen vil dele om bruken av Fokus – språklydsanger med oppgaver, er dette kjærkomment.

Herværende nettressurs er bygd opp slik at artikler og materiell er delt inn i henhold til kapitlene i fagboka. Noen få komponenter er lagt flere steder. Men i hovedsak er alt presentert én gang, selv om det naturlig hører til i flere kapitler. Dette gjelder ikke minst lydfilene med alle språklydsangene. Med unntak av de engelske sangene, som er plassert til slutt, er sangene publisert i sin helhet i del 1, kapittel 6 om bokstavlydene. Oversikter over lydfilene til Fokus norsk finner man også under del 2 kapittel 8 om bokstavløse lyder (Fokus B) og kapittel 11 om ortografi (Fokus B–F), der mange av sangene hører hjemme.

Nettressursens innhold

Innledning

1. Kort oversikt over komponenter i Fokus
2. Tankekart over Fokus-komponenter
3. Informasjon om Fokus med vekt på Fokus A og B

Del 1: Skriftspråklæringens rammebetingelser
Kapittel 1: Det alfabetiske og morfologiske systemet
Tegnforklaringer til Fokus talesymboler for bokstavlydene
Kapittel 2: Implisitt og eksplisitt læring av skriftspråk
Supplerende informasjon: Elevene trenger gode lesestrategier
Kapittel 3: Barnets lese- og skriveutvikling
Utviklingsmessig variasjon i ordgjenkjenning (fagartikkel av leseforskerne Ehri og Snowling, oversatt og fornorsket av Toril Karstad i 2006, og publisert etter avtale med forfatterne)

Kapittel 4: Utfordringer med skriftspråklæringen

Eksempel på samtalebasert lesing

Kapittel 5: Læringsfremmende faktorer

1. Læringstrekanten til Knud Illeris bearbeidet og tilpasset leseopplæringen – med godkjenning av Illeris
2. Supplerende info om og glimt inn i Nysgjerrigper-metoden
3. Supplerende informasjon: Hensiktsmessig underveisvurdering

Kapittel 6: Organisering av skriftspråklæringen

1. Fokus norsk språklydsanger nr. 1–77 vanlig utgave, mp3 og oversikt over innhold
2. Fokus norsk 33 språklydsanger med dialektvariasjoner, mp3 og oversikt over innhold
3. Fokus A – bokstavlydene: Illustrerte språklydsanger
4a. Pusleoppgaver til sangene i Fokus A – bokstavlydene del 1
4b. Pusleoppgaver til sangene i Fokus A – bokstavlydene del 2
5. Stavelsesdelingsoppgaver til sangene i Fokus A – bokstavlydene
6. Eksempel på elevhefte om Fokus A progresjon 1: Æ-lyden (beregnet på første trinn)
7. Eksempel på elevhefte om Fokus A progresjon 2: K-lyden
(benyttet på andre trinn / våren på første trinn / i TPO videre)
8. Den omtalte leseplanen for Gjøvik kommune 2020–21

Del 2: Komponenter som samspiller i skriftspråklæringen
Kapittel 1: Elevene lærer bokstavrelaterte begrepssystemer
1. Begrepene mine: Kartlegging av grunnleggende begrepssystemer 2 elevhefter, 2 fasiter
2. Elevoppgaver 1. Eksempler på mønstersamtaler til undervisning av grunnleggende begrepssystemer (BU)
  2. Eksempler på flerfoldige abstraksjonsoppgaver
  3. Finn veien mellom bokstavene – begrepstrening
  4. Begrepsøvingshefte (bokstavrelatert)
  5. Fasit til noen oppgaver i begrepsøvingsheftet
3. Begrepsvers for elever og lærere

1. Tellevers for pedagoger

a) Tellepedagogikkens huskeregle – sangtekst og note

b) Tellepedagogikkens huskeregle – mp3 (vokal: Elisabeth Hognestad)

c) Tellepedagogikkens huskeregle – akkompagnement mp3

d) Counting strategy teaching song

  2. Begrepsundervisningsvers
  3. Begrepsvers
  4. En til sju – huttetu (alternativ til «reven er en hønsetyv»)
4. BU forebygger mattevansker (studentoppgave forskningsprosjekt)  
5. Retninger som støtter Nyborgs teori og metode  
6. Supplerende informasjon: Elevene må lære flere grunnleggende begrepssystemer  
7. «Jeg elsker deg, Akke hakk!»: Rapport om en toårig innovasjon med Fokus-metodikken og lekbasert systematisk begrepsundervisning overfor tre tospråklige barnehagebarn  
Kapittel 2: Elevene blir oppmerksomme på språkets form 
1. Fokus kartlegging av fonembevissthet  
2. Fokus kartlegging av fonembevissthet – registrering i Word  
3. Fonologisk syntese, diktatord  
4. Ideer til dynamisk testing av fonemmanipulering  
Kapittel 3: Elevene kategoriserer fonemenes artikulasjon  
1. Språklydhus for østlandsmål  
2a. Talesymbolrebuser Fokus A progresjon 2  
2b. Talesymbolrebuser Fokus A progresjon 2 – fasit  
   
3a. Talesymboltest Fokus A – rulle-r  
3b. Talesymboltest Fokus A – skarre-r  
3c. Talesymboltest Fokus A – veiledning og fasit  
4a. Talesymbolrebuser Fokus B  
4b. Talesymbolrebuser Fokus B – fasit  
5. Talesymbolkort med veiledning  
6. Talesymboløvelse med bokstavlyder og NG  
Kapittel 4: Elevene benevner, beskriver og noterer bokstavene 
1. Bokstavkort til eskene  
2. Bokstavkort til gulvpusling  
Kapittel 5: Elevene lærer å koble bokstaver til fonemer 
  1. Lærerveiledning til Fokus A –  bokstavlydene,
  2. om symboler, artikulasjon og begreper i sangene
 
2. Finn lyden og form trykkbokstaven  
3. Mnemoteknikkbilder til hjelp i språklyd-bokstav-koding ved lærevansker  
Kapittel 6: Elevene lærer fonologisk staving og enkel tegnsetting
Diktreparasjon på PC: Word-baserte oppgaver til språklydvers 1–77  
Kapittel 7: Elevene benytter sammenlesingsteknikk og stavelseslesing 
Stavelsesdeling av sangtekstene i Fokus A – bokstavlydene  
Kapittel 8: Elevene kobler bokstavløse konsonanter og diftonger til symboler 
1–2: CD-innhold Fokus A–F. Lydfilene er publisert under del 1 kapittel 6.  
3. Fokus B – bokstavløse lyder: Illustrerte språklydsanger  
4. Eksempler på bearbeidingsoppgaver til sangtekstene i Fokus B – bokstavløse lyder I framtida: Besøk https://viavers.no for fullstendig materiell. Materiellet beregnes å ferdigstilles i løpet av 2021.
5. Eksempler på lærerveiledninger i Fokus B – bokstavløse lyder I framtida: Besøk https://viavers.no for fullstendige veiledninger. Materiellet beregnes å ferdigstilles i løpet av 2021.
6a. Talesymbolrebuser Fokus B  
6b. Talesymbolrebuser Fokus B – fasit  
7. Taleorganer for bokstavløse konsonanter  
8. Plakat med bakgomlydene beskrevet og illustrert  
9. Oversikt over språklydenes skrivemåter  
Kapittel 9: Elevene benytter morfologisk kunnskap 
Bygg ord med løkkeskrift hentet fra Fokus D – morfemer, Fokus E – stumme bokstaver og Fokus F – æ-, å- og o-lydenes skrivemåter  
Kapittel 10: Elevene utvikler ordforrådet
1. Supplerende informasjon om ordforråd og trening i ordkunnskap  
2. Supplerende info om og glimt inn i Begrepsorientert leseundervisning (BLU)  
Kapittel 11: Elevene lærer ortografiske mønstre
1. Fokus undervisningsmateriell

a) Oversikt over språklydenes skrivemåter

b) Skjemaet: Regler og unntak om dobbel konsonant

c) Plakat: J-lydens skrivemåter

d) Illustrerte språklydsanger: Fokus C–F: M i slutten av ord (C), småord (C–D), stumme bokstaver (E) og stavemåter for æ-, å- og o-lydene (F)

e) Les høyfrekvente ord ordnet etter stavemåte

f) Informasjon til eleven om Fokus F

g) Eksempler på oppgavetyper om dobbel konsonant i Fokus F

h–i) CD-innhold: Fokus A–F. Lydfilene er publisert under del 1 kapittel 6.

2. Fokus kartleggingsmateriell

a) Systematisk observasjon av lese- og staveatferd: ordprøvene

b) Systematisk observasjon av lese- og staveatferd: ordprøvene – registreringsskjemaer til Word-utfylling

c) Systematisk observasjon av lese- og staveatferd: ords stavemønstre i setninger – lesing (leseprøven, veiledning og eksempler på utfylling)

d) Systematisk observasjon av lese- og staveatferd: ords stavemønstre i setninger – staving

e) Systematisk observasjon av lese- og staveatferd – ords stavemønstre i setninger – lesing og staving: registreringsdokument til Word-utfylling

3. Supplerende informasjon: Jerry Zutells metoder for ordsortering i stavetreningen  
Kapittel 12: Elevene oppøver leseflyt 
Fokus B: Historien om Kai og Aud til automatisering av fonem–grafem-koblinger og ortografiske identiteter

1. Kai og Aud med svart-hvite barneillustrasjoner del 1

2. Kai og Aud med svart-hvite barneillustrasjoner del 2

3. Kai og Aud kap. 1–2 om diftonger med fargeillustrasjoner

Kapittel 13: Elevene lærer sammenhengende skrift 
1. Løkkeforskrifter med selvinstruksjoner for store og små løkkebokstaver I løpet av 2021 vil det etter planen lages lignende instruksjoner for stavskrift. I mellomtida kan man tilpasse instruksjonene til stavskrift selv.
2. Eksempler på løkkeforskrifter av Fokus B-vers (sang nr. 35–41) I løpet av 2021 vil forskrifter til de øvrige sangene i Fokus B–F etter planen bli publisert på ViaVers.no. Det skal også etter planen lages tilsvarende forskrifter med stavskrift. Ellers tyder mangeårige erfaringer og forskningsprosjekter på at det er svært få elever som ikke kan mestre løkkeskrift. Rapporter fra intervjupersoner tyder også på at mange elever foretrekker fullstendige sammenbindinger. Se kap. 13.
Fokus Engelsk 

1. Fokus Engelsk språklydhus – norsk tekst

2. British Consonant Sound House and Vowel Table

3. Fokus Engelsk illustrerte språklydvers – intro og titler på norsk

4. Fokus English illustrated Speech Sound Songs